Masło orzechowe w diecie osób aktywnych

Masło orzechowe w diecie osób aktywnych

Masło orzechowe to dobre i zdrowe źródło energii oraz składników odżywczych, nic więc dziwnego, że jest wykorzystywane w diecie przez osoby prowadzące aktywny tryb życia i uprawiające sport.

Jakie korzyści niesie ze sobą spożywanie masła orzechowego przez osoby aktywne?

1.Masło orzechowe to bogate źródło białka roślinnego

Przykładowo masło z orzechów arachidowych zawiera aż 26g białka w 100g produktu. Białko pełni niezwykle ważną funkcję w budowaniu mięśni oraz dodatkowo niweluje negatywne działanie stresu oksydacyjnego.

2. Masło orzechowe stanowi bogactwo witamin z grupy B.

Witaminy z grupy B odgrywają ważną rolę w utrzymaniu optymalnej wydolności organizmu, zwiększają produkcję energii, poprawiają zdolności adaptacyjne organizmu, wspomagają prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego i odpornościowego.

Dodatkowo niacyna (witamina B3, witamina PP), której bardzo dużo jest np. w maśle z arachidów, uczestniczy w przemianach metabolicznych węglowodanów, prowadzących do uwalniania z nich energii oraz w produkcji testosteronu, odpowiedzialnego również za budowanie masy mięśniowej.

3. Masło orzechowe zawiera niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT) – alfa-linolenowy, linolowy (CLA) oraz oleinowy.

NNKT regulują poziom ‚złego’ cholesterolu (LDL) i pozytywnie wpływają na poziom ‚dobrego’ cholesterolu, wspomagają układ sercowo-naczyniowy i odporność organizmu oraz mogą mieć działanie antynowotworowe. Według niektórych źródeł, kwas linolowy przyczynia się do rozpadu tkanki tłuszczowej (stąd jego szerokie zastosowanie w suplementach odchudzających).

4. Masło orzechowe zawiera dużą ilość aminokwasów – tryptofanu i argininy.

Tryptofan wpływa pozytywnie na pracę mózgu i zdolność koncentracji. Aminokwas ten jest też niezbędny do produkcji serotoniny, która znacząco zmniejsza apetyt, poprawia nastrój oraz niweluje uczucie zmęczenia.

Arginina odpowiada za wytwarzanie tlenku azotu, który poprzez rozkurczanie naczyń krwionośnych zwiększa przepływ krwi i zapobiega tworzeniu się złogów miażdżycowych i odczynów zapalnych. W ten sposób też wpływa pośrednio na przyrost masy mięśniowej i regenerację mięśni.

5.  Masło orzechowe jest źródłem witaminy E.

Witamina E nazywana jest witaminą ‚młodości’, ze względu na swoje działanie antyoksydacyjne. Już 30g masła orzechowego pokrywa dzienne zapotrzebowanie na witaminę E!

6. Masło orzechowe zawiera bardzo dużo błonnika pokarmowego.

100g masła orzechowego zawiera aż 12g błonnika! Dieta bogata w błonnik pokarmowy poprawia gospodarkę węglowodanową poprzez obniżanie poziomu glukozy we krwi. Błonnik sprzyja również obniżaniu poziomu cholesterolu i trójglicerydów we krwi oraz usprawnia perystaltykę jelit. Dzięki temu, że w przewodzie pokarmowym wiąże wodę i pęcznieje, spożywanie błonnika zwiększa uczucie sytości oraz wspomaga przemianę materii.

masła WRC fitline
Wybierając masło orzechowe trzeba szczególnie uważać na jego skład. My oczywiście polecamy masła WRC fitline, które są w 100% naturalne, nie zawierają dodatku soli, cukru oraz oleju palmowego i konserwantów. Należy również pamiętać, że pomimo swoich wielu zalet, masło orzechowe jest bardzo kaloryczne. Uważa się, że optymalna ilość masła orzechowego w diecie osoby aktywnej fizycznie wynosi ok. 2-3 łyżki, w zależności od częstotliwości uprawianej dyscypliny sportu i jej intensywności.

Share this post

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *