Dieta

Dla zachowania prawidłowego stanu zdrowia niezbędna jest urozmaicona i zrównoważona dieta, która dostarcza wszystkie składniki odżywcze, w tym tłuszcze. Istotne znaczenie dla wartości odżywczej tłuszczów ma skład kwasów tłuszczowych. Tłuszcze dzielimy na nasycone o mniejszej wartości odżywczej, obecne przede wszystkim w produktach pochodzenia zwierzęcego oraz tłuszcze nienasycone, do których zaliczane są kwasy z rodziny omega-3 oraz omega-6. Nienasycone kwasy tłuszczowe są cenne dla zdrowia, ponieważ korzystnie wpływają na funkcjonowanie organizmu człowieka, są źródłem wielonienasyconych kwasów tłuszczowych (WNKT), które są niezbędne w diecie i muszą być przyjmowane wraz z pożywieniem. Biorą one udział w produkcji wielu ważnych hormonów tkankowych oraz są substratem błon biologicznych. Tak więc rodzaj spożywanego tłuszczu a właściwie skład kwasów tłuszczowych ma istotny wpływ na zachowanie kondycji zdrowotnej człowieka. W codziennej diecie należy uwzględnić przede wszystkim tłuszcze nienasycone, których spożycie zmniejsza ryzyko wystąpienia chorób serca i układu krążenia poprzez obniżenie stężenia cholesterolu we krwi oraz trójglicerydów. Udowodniono również pozytywny wpływ spożywania produktów bogatych w nienasycone kwasy tłuszczowe podczas odchudzania poprzez zwiększone spalanie tkanki tłuszczowej. Źródłem tych kwasów są produkty pochodzenia roślinnego: nasiona, orzechy, ziarna zbóż, oleje roślinne oraz ich bogatym źródłem są ryby. Należy zwiększyć spożycie zdrowych tłuszczów w codziennej diecie. Najnowsze wytyczne dietetyczne dla zdrowia serca zalecają zastąpienie tłuszczów nasyconych- tłuszczami nienasyconymi, przy zachowaniu proporcji kwasów omega-3 do omega-6 w diecie, tj. około 1 do 4. Dieta bogata w zdrowe tłuszcze wspiera właściwą pracę mózgu, mięśni oraz układu odpornościowego, dlatego ze względów zdrowotnych wskazane jest ich spożywanie.

Share this post

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *